Denna artikeln innehåller reklam
Samhället är mitt uppe i en grön omställning och – precis som ett flertal andra industrier gör just nu – går framtidens bilbransch en elektrifierad framtid till mötes. I täten för denna transformation går MECA Sweden AB, som gjort det till sin uppgift att göra bilverkstädernas övergång till el- och hybriddrift så enkel och effektiv som möjligt. För att säkerställa att de inom företaget anslutna verkstäderna har vad som krävs för att hantera övergången är Promeister Academy ute på turné i Sverige för att ut- och fortbilda de fordonstekniker som ska reparera och serva morgondagens elbilsflotta.
En av de saker som skiljer MECA åt från andra renodlade bilgrossister är deras verkstadskoncept, inom vilket drygt 400 verkstäder runt om i Sverige är anslutna till MECA Bilservice. Då all verkstadspersonal inte har möjlighet eller kapacitet till att göra ett långt nog avbrott som krävs för att resa till Promeister Academy’s fasta utbildningsorter i Göteborg, Stockholm, Umeå eller Malmö, så erbjuder sig Promeister att komma ut lokalt till verkstäderna. Promeister är ett företag inom MEKO AB (tidigare Mekonomen Group), i vilket MECA ingår.
För att deltaga i- och driva på marknaden och utrullningen av el- och hybridfordonen så åker vi ut till verkstäderna för att utbilda och fortbilda personal på plats, från Malmö i söder till Kiruna i norr, säger Johan Christersson, kedjechef på MECA Bilservice. Det här är en ny och snabbfotad marknad som i sin tur kräver såväl ny kunskap som ny utrustning. Det är dels teoretisk och praktisk kunskap som är viktig för att kunna hantera den nya tekniken som är under utveckling, men det är också en ren säkerhetsfråga för att få behörighet att hantera elektriska fordon.
Utbildningarna sker i tre nivåer, varav den första gör dig till en Elektrisk informerad person (EIP) för hanteringen av el- och hybridbilar, och den tredje samt högsta utbildningsnivån ger dig behörighet till att utföra arbeten på högvoltsfordon samt reparera högvoltskomponenter, som till exempel cellbyten av batterier.
En framtidsinvestering för dedikerade verkstäder
MECA Bilservice vill med utbildningssatsningen Promeister dels erbjuda personalen i verkstäderna en långsiktig investering, dels tydligt positionera sig för klimatet.
Det sagt kommer de fossila fordonen inte att ersättas över en natt. Vi har för närvarande en elektrisk vagnpark motsvarande ungefär 7 procent av landets cirka 4,9 miljoner fordon totalt. Enligt prognoser kommer vi 2030 jämförelsevis att ha cirka 4,4 miljoner fossilbilar kvar. De försvinner inte på en gång, men utfasningen av fossildrivna fordon är påbörjad och allt färre nya produceras nu. Vi ser redan att till exempel stora aktörer som Volvo valt att gå ut med att de ska ha producerat sin sista fossildrivna bil till 2030.
En av de franchiseägare som tagit del av MECA:s fortbildningssatsning är Glenn Brus som sedan 11 år tillbaka äger och driver verkstaden Kaptens Motor i Orsa, Dalarna.
MECA:s utbildningar är fantastiskt bra och deras utbildare är mycket duktiga, säger Glenn. Det var självklart för oss att ta den här chansen för att fortsatt hänga med i utvecklingen. Förstås är inga satsningar gratis och elektriska fordon inbringar heller inte fullt lika mycket intäkter som deras fossila motsvarigheter, då behovet för reservdelar och olja är lägre. Men så är fallet för alla aktörer inom bilbranschen i dag, och det är lite det som är så fantastiskt med branschen!
Nya lösningar skapar nya potentiella intäktsströmmar
Teknikutvecklingen är väldigt hög och Glenn är övertygad om att den möjliggör för både nya produkter och tjänster framöver, liksom för nya potentiella intäktsströmmar
Faktum är att vi redan breddat våra affärsområden i och med den nya utrustning och kunskap som vi implementerat, säger han. Ett exempel är inom däckservice för elbilar, då dem sliter mer på sina däck än vad de fossildrivna fordonen gör. Mycket av det vi lär oss i dag kan vi därutöver också applicera på de fossila bilarna, såsom hjulinställning. Det möjliggör för oss att erbjuda ett bredare utbud av tjänster och produkter även under den pågående omställningen. Jag ser det som att vi framtidssäkrar vår verksamhet. Ingen vet till fullo vilka utmaningar vi står inför härnäst men en sak är säker, och det är att vi på Kaptens Motor är angelägna om att tillgodose alla bilägares – våra kunders – kompletta bilbehov även i morgon!
Framöver ämnar MECA Bilservice att fortsätta utbildningssatsningen året ut, riktat mot ett flertal olika bilmärken som tillika engagerat sig i elektrifieringen.
Vi är glada över att kunna erbjuda den här möjligheten och fortsätter att växa med fler godkända elbilsverkstäder, för Sveriges nya fordonsflotta och infrastruktur under utveckling, avslutar Johan.
Läs mer på MECA