HållbarhetLivsstil

EFFEKTIVISERADE PATIENTFLÖDEN GER BÄTTRE ARBETSMILJÖ OCH PATIENTMÖTEN

By oktober 9, 2023No Comments

Denna artikeln innehåller reklam

Med enkla metoder går det att effektivisera arbetet inom tandvård och övrig vård, vilket är vad finska Hygga fokuserat på sedan starten 2010. Genom en utarbetad flödesmodell gör de arbetsdagarna mer givande för de anställda samtidigt som vardagen förenklas för patienterna.

När Hygga för 13 år sedan påbörjade arbetet med att effektivisera resursstyrningen inom tandvården upptäckte de snabbt att synen på effektiv verksamhetsstyrning var något som behövde ändras. Idag bokas man som patient in för en rutinkontroll av sina tänder, vilken därefter ofta följs upp med ytterligare ett eller flera besök. Detta även om man bara behöver någon mindre åtgärd som till exempel tandstensborttagning eller en enklare lagning. Det är ett arbetssätt som Hygga nu gör flexibelt med hjälp av sin flödesmodell och innovativa systemstöd. Genom att inte ha en förutbestämd sluttid för varje patient får personalen möjlighet att ge sina patienter all den vård som behövs redan vid första besöket.

– Ser man till möjligheten att göra klart patienter och frigöra tid för nya patienter så tappar man mycket på det sätt som patienter bokas in idag. Hygga vänder därför på perspektivet och utgår från hur mycket tid patienten faktiskt behöver. Det kan man inte bestämma i förväg, utan det ser man först när man har patienten framför sig. Den typen av upplägg är vad vår modell och vårt IT-stöd främjar med bland annat resursplanering i realtid, förklarar Anders Strandh, Customer Success Manager på Hygga.

Under 2022 belönades Folktandvården i Lindesberg för sitt arbete enligt Hyggas modell med Region Örebro läns Miljöpris, tack vare de positiva effekter som arbetsmodellen har för miljön. Med behov av färre besök under en dag minskar antalet resor till och från kliniken, men det minskar även belastning på sterilen och användandet av engångsartiklar. För de anställda blir arbetsmiljön lugnare och stressnivåerna sjunker, då man själv anger hur lång tid man behöver för respektive patient. Medarbetarna ges även chans att arbeta på toppen av sin förmåga genom tätt samarbete och får en mer stimulerande vardag på sina arbetsplatser.

Redan idag används Hyggas modell på ett flertal tandvårdskliniker främst i Sverige och Finland, men Anders Strandh påpekar att arbetssättet även går att applicera på all slags vård med besöksbokning. Ett vinnande koncept som redan anammats av bland annat en vårdcentral i finska Borgå.

– Att ändra sitt sätt att arbeta inom vården gör det möjligt att få ut mesta möjliga av sina anställda, samtidigt som de kan ge patienterna precis den vård de behöver. Det ökar lönsamheten, minskar köerna och förbättrar arbetsmiljön, avslutar Anders Strandh.

Läs mer på:

Hoppa till verktygsfältet