Denna artikel innehåller reklam
När sommardäcken ska på är det många som passar på att byta till nya, trots att de gamla däcken har 3–4 millimeter kvar av slitytan. Men är det verkligen bättre att byta än att behålla fjolårets sommardäck tills de slitits ner till 1,6 millimeters mönsterdjup, den gräns som lagen sätter för sommardäck?
Alla däcktillverkare, biltillverkare, testinrättningar och konsumentorganisationer fokuserar på att testa och jämföra däck när de är nya. Men sanningen är att varje däck som monteras på en bil börjar slitas direkt och ju mer det slits desto mer förändras däckets egenskaper.
Michelin har genom en rad olika utförda tester på däck med diverse slitage funnit ett resultat som påvisar stora skillnader på prestanda över tid för olika typer av däck och varumärken. Michelin som i dagsläget jobbar aktivt med att satsa på säkerheten över tid kan för sina däck rekommendera sina konsumenter att välja klokt och överväga hållbarhet vid däckvalet. På så vis kan du som konsument köra däcken till sin lagliga slitage-gräns. Däckens bromsförmåga på våt vägbana försämras exempelvis med tiden, vilket gör att det är helt avgörande vilka egenskaper däcket designats för när det är slitet och inte bara när det är nytt. Som däckkonsument bör du därför efterfråga däckprestanda både på nya och slitna däck innan du beslutar dig för vilka däck du ska köpa.
Michelins strategi är att utveckla hållbara lösningar för att förbättra kundernas mobilitet. Detta innebär en konstant förbättring av utformningen, tillverkningen och hanteringen av produkter och tjänster. Michelin minimerar användningen av resurser för att minska påverkan på samhället och miljön och utvecklar däck med mycket god prestanda från den första kilometern till den sista.
Att byta däck för tidigt skulle resultera i att ytterligare 128 miljoner däck används i Europa per år, det vill säga 6,6 miljoner ton mer CO2 varje år. Förutom den extra påverkan på miljön innebär ett byte av däck innan de är utslitna en betydande och omotiverad kostnadsökning för konsumenterna. Konsultföretaget Ernst and Young uppskattar den till sex miljarder Euro mer enbart i Europa.
Hållbar prestanda är nyckeln till Michelins affärsstrategi eftersom de anser att kundtillfredsställelse med deras produkter är det viktigaste. Deras riktning är inte slit-och-släng utan hållbart! Idag vill Michelin uppmuntra däckindustrin att engagera sig på samma sätt: ansvar, hållbarhet och prestanda för alla kunder världen över.