Livsstil

Coachande handledning, skiftar energi och fokus så en välmående arbetsplats skapas

By mars 22, 2022 No Comments

Denna artikeln innehåller reklam

Att friktion kan uppstå på arbetsplatser är vi väl medvetna om. Men vad vi gör åt den skiljer oss individer åt markant. Bröstar du den med gott självförtroende? Eller duckar du den och hoppas på en bättre dag imorgon? När en arbetsplats blivit skavig kan det vara läge att koppla in en coach för handledning. Någon som hjälper ledaren att ta reda på vad skavet beror på och hur du kan gå vidare.  

Två personer som brinner för detta ämne är tvillingsystrarna Ann Kellheim och Britt Weide. Människors personliga utveckling ligger de båda varmt om hjärtat och de driver framgångsrikt sitt företag CoachMastery där de samskapar med Anette Rehnström och Camilla Jalkell Lindberg. Med lång och gedigen kunskap och utbildning i ryggen både coachar, handleder och utbildar de sina klienter både i grupp och individuellt. Det finns tre öppna utbildningar att välja mellan: Diplomerad coach, Coachande Handledning, och Transformational Coaching. 

– Använder du dig av Coachande Handledning på din arbetsplats kommer det komma många till gagn. Inte bara dig som ledare utan även dina anställda, och det i sin tur ger förhoppningsvis extra nöjda kunder förklarar Britt. 

För Britt och Ann började resan inom coachingens värld för 15 år sedan. Att det hänt otroligt mycket inom ämnet sedan dess råder det inga tvivel om och de påpekar att det är otroligt noga med att hela tiden ta sina certifieringar hos ICF. – Coaching räknades knappt som ett yrke när vi började med detta förklarar Ann. Men det har ändrats med åren. Kvalitet och professionalism genomsyrar hela vår verksamhet. Vi vet att vårt arbete gör stor skillnad. 

 – Idag innehar båda titeln Master Coach och den titeln kräver en kunskapsnivå som ständigt utvecklas. Det är två coacher som är märkbart, genuint intresserade av alla sorters människor och utmaningar. – Generellt sätt väntar många för länge med att ta tag i en konflikt. Vilket förmodligen beror på att vi inte är tränade på att ta tag i konflikter. Många ledare och anställda där ute saknar den kunskapen. När en konflikt blir liggande blir det infekterat. Vi kommer in och utforslar situationen. Vi tror inte på syndabockar. Ofta kan det grunda sig i en rädsla eller en omorganisation som inte kommunicerats tydligt nog. Men det finns alltid något att göra åt situationen som gör att den blir bättre. Dessa verktyg har vi att dela med oss av berättar Britt. Mycket av vårt arbete skapar en medvetenhet och förståelse för varandra och situationen som uppstått. Vid en konflikt är det sällan bra att agera i affekt, därför försöker vi alltid lära ut att stanna upp, tänka till och välja hur och vad klienten vill förmedla. 

Förutom att coacha, utbilda och handleda driver de en podcast med namnet, Professionell Coaching nytta och värde, och de har dessutom skrivit en bok på samma tema. Coachande Handledning – en metodbok för ledarutveckling och professionellt klientarbete. 

Leave a Reply