Hållbarhet

Säkra ny kompetens och behåll talang genom marknadsledande employer branding

By januari 23, 2023No Comments

Denna artikeln innehåller reklam

KSMG House of Employer Branding är Sveriges ledande employer branding-byrå och den enda fullserviceaktören i branschen. KSMG arbetar strategiskt och kreativt genom processorienterade och datadrivna metoder, för att er organisation ska nå framgång med engagerade och passionerade medarbetare. Vinn förtroendet från era framtida kollegor redan nu – och värna om era befintliga medarbetare – genom skräddarsydd employer branding.

I en tid då talangerna styr arbetsmarknaden är det samtidigt många företag i dag som upplever svårigheter med att hitta och rekrytera rätt kompetens. Det går helt enkelt inte att som arbetsgivare förlita sig på att den bäst lämpade talangen självmant söker sig till ert företag, även om ni vore en perfekt matchning för varandra. 

Rätt person för jobbet har med största sannolikhet redan en befintlig, fungerande och trivsam anställning på en arbetsplats. För att nå denna person krävs det att ni kommunicerar aktivt om vad ni och er verksamhet har att erbjuda! Därför behöver arbetsgivare i dag vara mer drivande i att ta fram, paketera och visa upp sitt arbetsgivarerbjudande på nya sätt, för att lyckas med rekryteringen och stärka sin position på arbetsmarknaden.

– Med hjälp av skräddarsydda lösningar bistår vi företag och organisationer i att nå ut med arbetsgivarkommunikation och etablera sig som en attraktiv arbetsgivare hos framtida talanger och nuvarande medarbetare, säger Tina Männik, Strategic Client Advisor på KSMG House of Employer Branding. 

För hög personalomsättning kan bli en dyr historia och om kandidater inte vill arbeta hos ett företag så påverkar det affären och det övergripande varumärket snabbt. Därför är employer branding en ledningsgruppsfråga och bör ses som en av de viktigaste hörnstenarna för en gynnsam och framgångsrik organisation. 

Etablera och kommunicera ert arbetsgivarvarumärke

Men employer branding handlar om mycket mer än så. KSMG arbetar effektivt och med samlad spetskompetens med ert företags arbetsgivarprofilering. De identifierar verksamhetens unika konkurrensfördel (USP) och hjälper er att nå ut med den känsla och de budskap som ni vill förmedla. 

– I grund och botten ämnar er kommunikation gentemot talanger fylla samma funktion som allt varumärkesbyggande: att särskilja er från era konkurrenter, säger Tina. Det är också avgörande att kontinuerligt arbeta med arbetsgivarvarumärket internt – en stolt organisation och engagerade medarbetare gör er till en attraktiv arbetsplats. 

Det ni säger i er kommunikation behöver dessutom vara synligt rent bildligt, genom de olika kanaler där era talanger rör sig. Oavsett om det handlar om att utveckla ett unikt arbetsgivarvarumärke eller att nå ut med er arbetsgivarkommunikation så är en trovärdig och långsiktig positionering A och O.

– Vår vision framåt är att fortsätta vara den ledande fullservicebyrån inom employer branding, samt att inspirera företag att hitta, behålla och engagera rätt talanger genom hela medarbetarresan, avslutar Tina.

Läs mer på:

Hoppa till verktygsfältet