Denna artikeln innehåller reklam
Det blir allt mer märkbart att en attraktiv lön inte är tillräckligt för att som arbetsgivare lyckas locka till sig och behålla kompetens. Arbetsmarknaden kräver mer, varför attraktiva och relevanta förmåner spelar en allt större roll på dagens arbetsplatser.
Inte desto mindre kvarstår frågan: Vad är en attraktiv och relevant förmån? Det kan exempelvis vara något som förenklar vardagen för den anställde, såsom ett friskvårdsbidrag eller transportförmåner. Det sistnämnda är något som fått ett rejält uppsving efter pandemin, när allt fler återgått till kontoret. Dessutom kan transportförmåner anpassas efter de anställdas behov. Kort sagt – en flexibel förmån för den moderna arbetsgivaren.
Flexibelt och hållbart
Transportförmåner har flera flexibla och hållbara fördelar som kan anpassas efter arbetsplats, arbetstagare och behov. Men en sak är säker – fördelarna kan bli ännu fler om du väljer en förmånscykel som transportmedel:
- Det är klimatsmart.
- Det motiverar till fysisk aktivitet i vardagen.
- Det är kostnadsneutralt för arbetsgivaren då förmånen finansieras via bruttolöneavdrag.
- Det uppmuntrar till att ta sig till och från kontoret.
- Det är ekonomiskt för arbetstagaren – hen kan spara upp till 40 % jämfört med att köpa cykel privat.
Förmånscykeln i helt ny tappning
Ett företag som nyligen äntrat den svenska marknaden och som sticker ut bland konkurrenterna är BusinessBike. De erbjuder nämligen flexibilitet och enkelhet utöver det vanliga.
BusinessBike är Sveriges första helt digitala och automatiserade förmånscykeltjänst, som lanserade i Sverige förra året efter att ha etablerat sig som den marknadsledande aktören i Tyskland.
– Den tyska marknaden ligger långt fram med förmånen, men också med hur tjänsten erbjuds av de aktörer som är på marknaden. Sverige har dock börjat röra sig mot samma riktning, inte minst på grund av den skattelättnad som introducerades förra året på cykelförmånen, säger Daniel Fathi-Najafi, marknadschef för BusinessBike Sverige. Vi ser ett stort intresse för förmånscyklar och trycket kommer oftast från anställda själva nu när det finns tydliga ekonomiska besparingar för att ta en förmånscykel kontra att köpa cykeln privat, fortsätter Daniel.
Inte bara en levererad cykel
På kort tid har BusinessBike lyckats etablera sig på den svenska marknaden, mycket tack vare sitt omfattande återförsäljarnätverk. Den anställde har möjlighet att besöka över 110 olika lokala och geografiskt utspridda återförsäljare för att se cyklarna personligen och välja ut sin favorit.
– Eftersom vi tror på valfriheten att välja sin drömcykel, när man vill och var man vill, är vi helt varumärkesoberoende och låser aldrig en arbetsgivare eller arbetstagare till en specifik återförsäljare, säger Daniel.
I förmånscykelerbjudandet ingår det inte bara en cykel utan också en helförsäkring, ta tillbaka-garanti i händelse av avbrott i anställningen samt tre olika servicepaket att välja till.
– Vi har tagit inspiration från bilindustrin där privatpersoner och företag också leasar för att det kommer med en paketering som är bekymmersfri. För att göra det till en populär och bekymmersfri förmån för både arbetsgivare och arbetstagare är vi helt övertygande om att samma paketering behövs för förmånscykeln, säger Daniel.
Förmånscyklar – här för att stanna?
I takt med att priserna för såväl standardcykeln som elcykeln stiger, ökar också efterfrågan på alternativa finansieringssätt – något som också kommer att driva marknaden för förmånscyklar framåt. Daniel menar även att förmånen i framtiden kommer att vara en hygienfaktor i arbetsgivarens förmånsportfölj.
– Förmånscykeln ger så många olika mervärden samtidigt som den är helt kostnadsneutral för arbetsgivaren. Det gör den till en självklar förmån att erbjuda på varje arbetsplats, avslutar Daniel.
Registrera er nu eller läs mer om förmånscykeln och om BusinessBike på:
Varumärket BusinessBike är ägt av Bike Mobility Services och är en del av Pon.Bike, världens största elcykeltillverkare